درخواست مشاوره

تعریف شرکت و چگونگی ثبت آن

تعریف شرکت و چگونگی ثبت آن

شرکت یا کمپانی به معنای یک انجمن یا بنگاه تجاری یا یک شخص حقیقی یا حقوقی یا ترکیبی از هر دوی آنها است. بنا بر تعریف قانون مدنی ایران، شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه ولی این تعریف در برگیرنده مشاعات نیز می‌باشد. بنابر مفهومی که از قانون تجارت استنباط می‌شود، شرکت، قراردادی است که بر اساس آن اعضا یا شرکا سود حاصل از سرمایه را تقسیم می‌کنند.۳شرکت‌ها  در قوانین ایران شخصیت حقوقی دارند.
• ۱انواع شرکت
• ۲سهام
• ۳سهام‌دار
• ۴هیئت مدیره
• ۵منابع
• ۶پیوند به بیرون
انواع شرکتویرایش
بطور کلی در قانون تجارت هفت گونه شرکت تجاری وجود دارد.
1. شرکت سهامی. شامل شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص
2. شرکت با مسئولیت محدود.
3. شرکت تضامنی.
4. شرکت مختلط غیر سهامی.
5. شرکت مختلط سهامی.
6. شرکت نسبی.
7. شرکت تعاونی تولید و مصرف.
سهامویرایش
سهم (مفرد سهام) اجزایی است، که سرمایه هر شرکت را تشکیل می‌دهد. داشتن سهم، مالکیت مشاعی بر سرمایه ایجاد نمی‌کند، مگر در هنگام انحلال شرکت.
سهام‌دار
به اعضای شرکت، در شرکت‌های سهامی و تعاونی، سهامدار گفته می‌شود. اعضای شرکت، مالکین دارایی آن شناخته نمی‌شوند. بلکه صرفاً به نسبت سهام خود، دارای حقوقی نسبت به شرکت خواهند بود. سهام‌دار نسبت به شرکت، حقوق و تعهداتی دارد. میزان این مسئولیت بسته به نوع شرکت، متفاوت است.
هیئت مدیره
هیئتی حداقل ۳ نفره، که کار اداره شرکت را بر عهده دارند، هیئت مدیره نامیده می‌شوند. اعضای هیئت مدیره،  الزامأ نباید سهام‌دار شرکت باشند. مدیر عامل توسط هیئت مدیره؛ عزل و نصب می‌شود


ثبت شرکت :
ثبت شرکت فرآیندی است که طی آن اشخاص حقیقی یا حقوقی قراردادی را مابین خود امضا می کنند که این قرارداد در برگیرنده قواعدی برای تعامل این اشخاص با یکدیگر و همچنین با اشخاص ثالت (خارج شرکت) است. شرکت ها بر حسب فعالیت و نوع تعامل مابین شرکا و سهامداران انواعی دارند نظیر سهامی خاص، مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، سهامی عام و … و مسلما بر حسب نوع شرکت قواعد و چارچوب حاکم و در نتیجه نوع قرارداد و مراحل ثبت شرکت نیز متفاوت خواهد بود.
مراحل ثبت
1- واریز فیش تعیین نام و ثبت اطلاعات شناسایی متقاضی
2- انتخاب نام اولیه توسط تعیین نام
3- قسمت کار‌شناسی پذیرش:
کار‌شناس مربوطه پس از بررسی مدارک در صورت تکمیل بودن اقدام به پذیرش نموده و پس از ثبت مشخصات متقاضی و نوع پذیرش در سیستم، رسید پذیرش را صادر نموده و یک نسخه آن را به مدارک منضم نموده و یک نسخه را به متقاضی تحویل می‌نماید.
4- ورود اطلاعات :
پس از ورود اطلاعات مدارک توسط کاربر و تائید صحت آن توسط متقاضی درخواست مربوطه به واحد تعیین نام جهت تائید نهایی نام و تعیین کار‌شناس تاسیس ارسال می‌گردد. بدین ترتیب اولویت‌های مشخص شده از طرف متقاضی نام مورد نظر در سیستم بررسی می‌گردد. پس از کار‌شناسی و کنترل نام‌ها توسط کار‌شناس تعیین نام، سرپرست تعیین نام موظف به تأیید و یا رد نظریه کار‌شناس مربوطه می‌باشد.
قابل توجه است که پس اعمال نظریه سرپرست تعیین نام، متقاضی درخواست کننده از وضعیت تأیید و یا رد نام‌های درخواست شده خود و در صورت انتخاب یک نام عنوان نام انتخاب شده مطلع می‌گردد. وجود ایراد در نام‌های مشخص شده به صورت پیغام ایرادی به متقاضی ارسال شده و در صورت رد تمامی نام‌ها توسط واحد تعیین نام متقاضی موظف است نسبت به رفع نقص نام‌ها و ارسال مجدد آن‌ها اقدام نماید. قابل ذکر است که نام تعیین شده از تاریخ تعیین، از تاریخ تعیین تا ثبت شرکت صرفا تا۲ ماه اعتبار داشته و پس از مهلت فوق اگر شرکت همچنان ثبت نشده باشد باید نسبت به تمدید نام در واحد تعیین نام اقدام نماید.
5- تعیین کار‌شناس ممیزی
6- بررسی کار‌شناسی تاسیس:
پس از ارجاع پرونده به کارتابل بررسی اصل مدارک کار‌شناس، متقاضی فرم‌های چاپ شده را توسط شرکاء تکمیل امضاء نموده و به همراه مدارک شناسایی و در صورت نیاز، اصل مجوز صادر شده به کارتابل بررسی اصل مدارک مربوط به کار‌شناس ممیزی بررسی کننده پرونده، تحویل می‌نماید. در کارتابل جاری صحت مدارک کنترل و در صورت تکمیل بودن مدارک پرونده به کارتابل دفتر ثبت تأسیس ارسال می‌گردد و در صورت وجود نقص در صحت اطلاعات ارسال شده از طرف متقاضی، پرونده به کارتابل کار‌شناس ممیزی بررسی کننده جهت بررسی مجدد ارسال می‌گردد.
در صورتی که ایرادات غیر قابل رفع باشد. درخواست ثبت به کلی رد خواهد شد ضمنا شرکت با مسئولیت محدود می‌بایستی تمام سرمایه نقدی شرکت را تا دیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم وهمراه مدارک تسلیم گردد. در شرکتنامه باید صراحتا قید شده باشد که سهم الشرکه‌های غیرنقدی هر کدام به چه میزانی تقویم شده است هر شرکتی که بر خلاف این موارد تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است.
7- بررسی سرپرستی
8- محاسبه هزینه ثبتی:
پس از ارجاع پرونده به واحد حسابداری، مشخص شده و متقاضی می‌بایست نسبت به پرداخت هزینه‌های مذکور اقدام نماید. (هزینه حق الثبت و هزینه حق الدرج)
پس از تکمیل فیش‌های واریزی متقاضی و ثبت آن‌ها در حسابداری تأسیس پرونده به واحد ثبت دفا‌تر تاسیس ارسال می‌گردد.
9- دفتر ثبت تاسیس:
پس از ارجاع پرونده به کارتابل دفتر ثبت تاسیس، اطلاعات مربوطه در دفا‌تر ثبت نوشته می‌شود و ذیل دفا‌تر ثبت، توسط متقاضی پس از احراز هویت اخذ امضاء می‌گردد، که در این مرحله شماره ثبت تقاضای مربوطه تعیین می‌گردد.
10- دبیرخانه مکانیزه:
در این مرحله متقاضی می‌بایست پیش نویس آگهی که ذیل آن عبارت تکمیل امضاء درج شده است را به متصدی مربوطه در واحد دبیرخانه جهت دریافت نسخه‌های پاکنویس آکهی که در آن شماره و تاریخ صدور درج گردیده تحویل نماید.
11- مراجعه به ریاست:
متقاضی پس از دریافت نسخه‌های پاکنویس (به همراه پیش نویس) جهت اخذ امضاء از ریاست یا معاون اداره مراجعه می‌نماید و پس از امضای به قسمت دبیرخانه جهت ممهور نمودن اوراق مراجعه خواهد کرد. در این مرحله متقاضی می‌بایست نسخه اصل آگهی صادره که ممهور به مهر برجسته می‌باشد را به قسمت روزنامه رسمی جهت چاپ آگهی تحویل نماید.
12- تکمیل فرم تعیین نام و پرداخت فیش بعنوان هزینه تعیین نام.

تعداد نظرات (0)


پیام بگذارید

کلیه حقوق کپی رایت © 2024 برای ثبت شرکت راستین محفوظ است